Cherzo imparare su sardu!

0

Pagas dies faghet est essida sa nova de s’acordu intre Assessoradu a s’istrutzione e Ufìtziu Iscolàsticu

Regionale subra de sa possibilidade pro totus sas iscolas de sa Sardigna “in base a su gradu de istrutzione, a s’orgànicu chi devet gestire, a sas istruturas, a sas resursas istrumentales e professionales chi tenet a disponimentu”  de realizare su Pianu de s’Oferta Formativa, custa podet èssere crèschida e megiorada cun àteras propostas de formatzione comente inditadu dae su diretore de s’USR Enrico Tocco a totus sos dirigentes iscolàsticos de sa Sardigna.

A partire dae s’annu iscolàsticu 2013-14 sas famìllias e sos iscolanos sardos ant a pòdere seberare de imparare su sardu in s’iscola frecuentada, onni iscola devet amaniare s’oferta in su  prenu de sa pròpia autonomia.

Custu manìgiu inditadu dae Tocco o at a afortigare o at a segare sas ancas a cussas iscolas chi ant a detzìdere de comintzare custu caminu, dende risposta a su sèberu fatu dae famìllias e iscolanos.

Però b’at prus de unu problema:

–  Cale mastros s’ant a ocupare de fàghere imparare su sardu?

Craru est chi sa Limba Sarda Comuna (LSC) giai a disponimentu, at a èssere impreada pro iscrìere, sa normalizatzione servit pro fàghere a manera chi su sardu si potzat impreare in cale si siat àmbitu.

Tocat de averiguare sa disponibilidade de sos mastros cun una tzertificatzione adata e si custa  possibilidade no esistit si devent comintzare a ativare maneras e entes chi tzertifichent o chi preparent  su personale cun cursos pro mastros e precàrios chi si adeguent e si forment, gosi non si diat pòdere nàrrere chi su sardu non podet intrare in iscola ca non b’at mastros cumpetentes, si si traballat in custa manera in Sardigna diat pòdere nàschere una rechesta de traballu nova pro mastros e precàrios ma finas pro sos chi sunt de ruolu e decrarados sovranumeràrios in sos òrganos provintziales.

–  Cantas oras a sa chida de sardu? E cales? Sas inditadas dae sos ordinamentos de su MUIR o de prus?

Custa no est una chistione de pagu contu pensende a sas dificultades chi naschent pro sos iscolanos si s’oràriu càmbiat a su puntu de no agatare disponibilidade de personale ATA e de sos trasportos locales.

▪  Sos iscolanos ant a èssere valutados?

Pro chi custu siat possìbile sa matèria devet èssere reconnota istitutzionalmente, finas pro favoressere in s’iscolanu su praghere de istudiare una matèria chi at seberadu e chi creschet sa mèdia de sos votos.

▪ S’USR (ufitziu scolastico regionale) paret chi pòngiat cunditziones chi pertocant “s’orgànicu a disponimentu, sas istruturas fìsicas, cussas finantziàrias, istrumentales e professionales chi tenet a disponimentu”

S’orgànicu est istadu giai isboidadu dae sa riforma Miur e blocadu dae sa Gelmini ma finas dae s’’URS matessi chi est raru chi a su comintzu de s’annu iscolàsticu crescat s’orgànicu. Duncas sa diretzione iscolàstica non faghet a manera de àere su personale chi servit pro sas càtedras chi podent nàschere? Sunt sas iscolas chi devent pònnere de busaca risorsas chi sa Spending Review at segadu? Custu cheret nàrrere a bochire su progetu o a iscuntentare sos iscolanos chi frecuentant iscolas chi diant èssere disponìbiles ma non tenent su dinare pro pagare sos mastros.

▪  Si podet imparare su sardu cun sa metodologia CLIL, est a nàrrere àteras matèrias in sardu? In custa manera sos giòvanos no imparant ebbia su sardu ma finas su linguàgiu ispetzìficu de àteras matèrias cun una richesa prus manna pro sa limba ma finas pro sos iscolanos chi ant a èssere meres de sa limba in cale si siat àmbitu.

S’acordu aberit sa ghenna de su mundu de s’iscola, logu chi format sos tzitadinos de su cras e chi tenet su còmpitu de acumpangiare pitzinnos e giòvanos a s’iscoberta de se e de su mundu  pro mèdiu de sa limba sarda chi est istada posta a banda e repressa  cambiada dae nessi 150 annos  cun una limba de istadu netzessària e funtzionale a s’unificatzione fortzada de su Regnu de Italia pro fàghere sos italianos e pro fàghere birgongiare a nois de su chi semus e de su chi ischimis.

Fiamus prus sardos cando totus iscridiant e chistionaiant sardu? Dae oe l’amus a èssere de prus? Sas atziones promòvidas dae Regione e USR, parent mèdios lestros e adatos a  atuare unu protzessu pro torrare a nos apropriare de s’identidade, paràula custa abusada dae annos e in ue gravitat s’isetu de òmines e fèminas chi cherent torrare a s’allegria comente cando colaimis subra de sa terra lèbios…

Arianna Marrocu -Tzde Iscola Sarda

—————————————————-Versione in italiano————————————————-

Voglio imparare il sardo!

É notizia di pochi giorni fa l’intesa tra l’Assessorato all’Istruzione e l’Ufficio Scolastico Regionale circa la possibilità per ogni scuola della Sardegna “in base al grado di istruzione che è chiamata a gestire, all’organico di cui dispone, alle strutture fisiche, alle risorse finanziarie, strumentali e professionali a cui può fare affidamento” di realizzare “il suo Piano dell’Offerta Formativa. Il curricolo obbligatorio può essere quindi arricchito e integrato da ulteriori proposte formative”, così come indicato dal direttore dell’USR Enrico Tocco ai dirigenti scolastici di ogni ordine e grado.

Dunque a partire dall’anno scolastico 2013-14 le famiglie e gli studenti sardi potranno optare per la scelta dell’insegnamento del sardo nella scuola frequentata, cui spetta l’organizzazione di tale offerta formativa nel pieno dell’autonomia che ogni scuola può esercitare.

Il passaggio indicato da Tocco è quello che potrebbe dar forza o, al contrario, tagliare le gambe a quelle scuole che decideranno di inaugurare e realizzare tale accordo, assecondando le scelte degli studenti e delle loro famiglie.

Sono diversi però i problemi da valutare e gestire:

  • quali insegnanti effettueranno l’insegnamento del sardo?

É chiaro che la Limba Sarda Comuna (LSC) sarà la variante scritta da insegnare agli studenti – normalizzazione necessaria al fine di poter utilizzare pienamente il sardo in ogni ambito in cui la formalità linguistica si esprime nella forma scritta – già a disposizione ma poco usata anche dai parlanti il sardo.

Urge quindi verificare le disponibilità di docenti con certificazione adeguata – e se non esiste attivare le procedure e gli enti certificatori – o favorire l’acquisizione di tale competenza, attraverso corsi specializzanti per tutti quei docenti, di ruolo e precari, che possano adeguarsi e formarsi, al fine di non essere da “ostacolo” all’introduzione dell’insegnamento del sardo nelle scuole per mancanza di insegnanti, sia per poter avviare un processo virtuoso che consenta di generare nuova richiesta occupazionale per i docenti precari e anche per quelli di ruolo dichiarati sovrannumerari negli organici provinciali.

  • Quante ore saranno dedicate la settimana a tale insegnamento? E soprattutto, entro o oltre il monte ore previsto dagli ordinamenti del MIUR?

Questo è una questione di non poco conto se si pensa alla motivazione di allievi che potrebbero trovare difficoltà di tipo logistico qualora l’orario scolastico settimanale variasse a tal punto da non trovare disponibilità immediata circa gli orari del personale scolastico (docente e ATA) e dei trasporti locali

  • Gli studenti saranno valutati?

La risposta sembra ovvia, ma è necessario che la materia sia valutata al fine di un riconoscimento istituzionale dell’insegnamento, nonché per favorire un’auto-incentivazione nell’alunno stesso nello studio di una materia che, scelta volontariamente e perciò psicologicamente “attraente”, arricchisce il curricolo e la media dei voti.

  • L’USR sembra porre condizioni relative “all’organico di cui dispone, alle strutture fisiche, alle risorse finanziarie, strumentali e professionali a cui può fare affidamento”.

L’organico è stato già abbondantemente “scannato” dalla riforma del MIUR, e teoricamente bloccato dalla riforma Gelmini e di fatto, dall’URS stesso che raramente concede implementazioni dell’organico ad ogni nuovo avvio d’anno scolastico. Dunque la direzione scolastica non fornirebbe i numeri necessari a ricoprire le cattedre che potrebbero crearsi? Saranno le scuole a dover mettere mano ai propri fondi già dissanguati dai tagli e dalla Spending Review?

Ciò significherebbe disincentivare l’avvio di tale progetto o addirittura deludere le aspettative di studenti che frequentano istituti potenzialmente disponibili ma di fatto impossibilitati per mancanza di danaro, quanto meno per gli stipendi degli insegnanti.

  • É progettabile l’insegnamento del sardo tramite metodologia CLIL, vale a dire l’insegnamento di discipline non linguistiche in lingua sarda?

Ciò genererebbe ulteriori vantaggi: i ragazzi potrebbero imparare non solo il sardo, ma i linguaggi settoriali delle discipline non linguistiche (matematica, scienze, storia, diritto, economia aziendale ecc.) in sardo, favorendo un arricchimento della lingua (che dovrà adeguarsi e dotarsi di neo-formazioni linguistiche mancanti, processo accaduto a qualsiasi lingua del mondo) sia degli allievi che saranno padroni di utilizzare il sardo in piena consapevolezza in ogni ambito, dentro e oltre il proprio percorso scolastico; inoltre sarà maggiore la richiesta di docenti di diverse discipline parlanti e scriventi il sardo.

L’accordo è incoraggiante e apre finalmente le porte del mondo della scuola, luogo fisico e metaforico deputato alla formazione dei futuri cittadini, ad uno dei suoi più elevati compiti: quello di condurre bambini e adolescenti alla scoperta di sé, del proprio ambiente e del relativo sistema di valori storici, economici e sociali attraverso l’esperienza dell’apprendimento della lingua sarda, soffocata, repressa e sostituita da almeno 150 anni da una lingua “di stato” – necessaria e funzionale all’unificazione forzata del Regno d’Italia, al fine di “fare gli Italiani” – ma dominante fino al punto di farci vergognare di ciò che siamo e sapevamo.

Eravamo più sardi allora, quando parlavamo e scrivevamo il sardo, tutti? Lo saremo maggiormente d’ora in avanti? Le azioni promosse dagli organi deputati, Regione e USR, sembrano essere gli strumenti acceleranti o quantomeno facilitatori di un processo di ri-programmazione della ri-acquisizione dell’identità, termine quanto mai abusato da troppi anni, ma l’unico entro il quale deve gravitare l’orizzonte d’attesa di uomini e donne che oggi più che mai devono aspirare a riconquistare la felicità, come quando passavamo sulla terra leggeri.

Arianna Marrocu – Tzde Scuola Sarda

Share.

Leave A Reply